onderwijsblog

Onderwijsblog 


meest gelezen artikelen


superleraar onderwijsblog

categorie onderwijskwaliteit// 27 juni 2022


Verhoog de aandacht in de les voor kansengelijkheid van leerlingen


Kansenongelijkheid in het onderwijs is een veelbesproken onderwerp, waarbij de aanstekelijke eensgezindheid het meest opvalt. Net als bij racisme en milieuvervuiling zijn we massaal tegen ongelijkheid in de klas. Tenminste, we gunnen elke leerling het beste, zolang ons eigen kind maar vrolijk door het vwo dartelt. 


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 13 november 2020


Waarom ben je leraar geworden?


Zelfs Rita worstelt weleens met de vraag waarom ze leraar is geworden, ontdekte ik in het vijfde seizoen van de gelijknamige Deense Netflixserie. Rita is zo’n lerares waar iedereen les van zou willen krijgen. Ze is onconventioneel, rechtvaardig en vecht voor haar leerlingen, maar in seizoen vijf weet ze het even niet meer.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie matovatie docent// 19 december 2021


Leerachterstanden inlopen?

(publicatie op NRC-onderwijsblog op 23-02-2022)


Wat bijzonder dat ik word geciteerd, zonder dat ik ben geïnterviewd, dacht ik bij het lezen van het NRC-artikel Te rustig in de klas, te onrustig op de gang van 22 december. Wat blijkt: ik ben niet de enige docent die de afgelopen maanden heeft getwijfeld over het docentschap.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie onderwijskwaliteit// 30 maart 2022


Houd leerlingen scherp door eisen te stellen

(publicatie in NRC op 05-04-2022)


Het is ploegen in de modder dit jaar in het onderwijs. De VO-Raad stelt dat leerlingen tijd en ruimte nodig hebben om weer bij de les te komen. De oplossing bestaat volgens de raad uit het toelaten van gezakte leerlingen op een vervolgopleiding. Hagoort noemt deze oplossing creatief, wat verdacht veel lijkt op een eufemisme voor het loslaten van kwaliteitscriteria


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 21 september 2020



Leve het lulligheidsgehalte van het leraarschap


Heb ik hier nou voor gestudeerd? is een vraag die mij met enige regelmaat overvalt. Vooral

tijdens excursies waarbij ik een oranje hesje aan moet ervaar ik opvallend vaak iets wat ik het lulligheidsgehalte van het leraarschap noem


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie werkdruk docent // 18 maart 2021


Timemanagement in het onderwijs


Lesgeven is topsport. Als docent moet je in een split-second reageren op het klassengebeuren, terwijl je ondertussen je verhaal houdt, leerlingen betrekt en werkvormen implementeert. Er gebeurt zo veel tegelijk dat het niet raar is dat het af en toe te veel wordt.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie onderwijskwaliteit// 23 februari 2022


Bijles-industrie ondermijnt docent

(publicatie in Onderwijsblad mei 2022)


Weinig werkt zo sterk op mijn lerarengemoedsrust als de opmerking dat doe ik wel bij huiswerkbegeleiding. De daaropvolgende discussie heeft een vast patroon: de leerling meldt dat hij of zij een voldoende staat, zich in de klas toch niet kan concentreren en anders niets te doen heeft bij studiebegeleiding.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 16 februari 2021


Wat maakt lesgeven leuk?



Onderwijs is nooit saai, is een zin die vaak terugkomt in mijn interviews over de drijfveren van docenten. Ondanks de veelzijdigheid van de docentenpopulatie, zijn er veel overeenkomsten in de beweegreden om het onderwijs in te gaan.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie onderwijskwaliteit// 21 september 2022

Publicatie in Trouw

Gratis kinderopvang is loze belofte


Kinderopvang is dé grote probleemoplosser, concludeer ik op basis van het regeerakkoord. Naast een positieve bijdrage aan de cognitieve, sociaal-emotionele én motorische ontwikkeling van het kind, bevordert het de arbeidsparticipatie van vrouwen en vermindert het de kansenongelijkheid. 



Lees verder