onderwijsblog

Onderwijsblog 

meest gelezen artikelen


superleraar onderwijsblog

categorie krachtig leraarschap // 21 juni 2021


Docentprofessionalisering: moet dat?


Docentprofessionalisering is een begrip dat je weinig hoort in de lerarenkamer. Het standaardbeeld van docentprofessionalisering bestaat uit verplichte sessies op je vrije middag vol onderwijskundige toolkits en mindmaps. 




Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 22 maart 2020


Van sleur naar werkplezier in het onderwijs


Hoewel ik ze in de praktijk weinig tegen kom, kent iedereen de oude, verzuurde leraar. De cynische docent zit mopperend over de jeugd van tegenwoordig zijn uurtjes uit en bij sommigen duurt dat verdraaid lang. Een ongemotiveerde docent straalt dat uit en het zal niemand verbazen dat dat negatieve invloed heeft op de kwaliteit van het onderwijs. Andersom werkt het ook:


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent// 19 september 2020


Wat is er leuk aan lesgeven 1?



Als het om lesgeven gaat, is hectiek het kernwoord. Nergens is zoveel verzamelde energie als in een klaslokaal met dertig leerlingen. Je kunt een klas vergelijken met kikkers in een kruiwagen. Het is de taak van de leraar om zijn of haar springende kikkertjes in de kruiwagen te houden, waarna het leren kan beginnen.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie klassenmanagement// 6 mei 2021


Klassenmanagement: mag het wat stiller?


De eerste feedback die ik als beginnend docent kreeg was dat ik te beleefd was. Dat was nieuw voor mij. Hoe kun je te beleefd zijn? De relatie met de leerling is toch essentieel? Sinds wanneer is het scheppen van een veilig leerklimaat onbelangrijk?



Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie werkdruk docent // 18 maart 2021


Timemanagement in het onderwijs


Lesgeven is topsport. Als docent moet je in een split-second reageren op het klassengebeuren, terwijl je ondertussen je verhaal houdt, leerlingen betrekt en werkvormen implementeert. Er gebeurt zo veel tegelijk dat het niet raar is dat het af en toe te veel wordt.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie krachtig leraarschap // 12 januari 2021


Laat de leraar gewoon lesgeven, aldus Bel Kaufman 


Ik heb lang gedacht dat met de opkomst van Magister en andere informatieplatforms de administratieve last van de docent is toegenomen, maar sinds ik Bel Kaufman heb gelezen weet ik dat niet meer zo zeker. Bel Kaufman was een schrijvende docente, die in 1964 de hilarische onderwijsroman De Aftrap Op schreef. Het boek schetst een opvallend vertrouwd beeld, want ook in de jaren zestig waren de klassen te vol, de leraar vermoeid en de vergaderingen te lang

Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 16 februari 2021


Wat maakt lesgeven leuk?



Onderwijs is nooit saai, is een zin die vaak terugkomt in mijn interviews over de drijfveren van docenten. Ondanks de veelzijdigheid van de docentenpopulatie, zijn er veel overeenkomsten in de beweegreden om het onderwijs in te gaan.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 13 november 2020


Waarom ben je leraar geworden?


Zelfs Rita worstelt weleens met de vraag waarom ze leraar is geworden, ontdekte ik in het vijfde seizoen van de gelijknamige Deense Netflixserie. Rita is zo’n lerares waar iedereen les van zou willen krijgen. Ze is onconventioneel, rechtvaardig en vecht voor haar leerlingen, maar in seizoen vijf weet ze het even niet meer.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie samenwerking docenten// 20 januari 2021


Geklaag in de lerarenkamer:

wat moet je ermee?


Niets is zo vertrouwd als het klaagrondje in de lerarenkamer. Uit eigen ervaring moet ik bekennen dat het best aangenaam kan zijn om eens lekker te zeuren op luie leerlingen, opeisende ouders of het bureaucratische MT. Ook het vinden van medestanders voor de stelling dat de Minister van Onderwijs, net als de meeste voorgangers niet uit blinkt in ministeren, is een verbindende bezigheid.

 

Lees verder