onderwijsblog

Onderwijsblog 


meest gelezen artikelen


superleraar onderwijsblog

categorie klassenmanagement// 19 december 2021


Wat maakt lesgeven in coronatijd zo lastig?

(publicatie op NRC-onderwijsblog op 23-02-2022)


Wat bijzonder dat ik word geciteerd, zonder dat ik ben geïnterviewd, dacht ik bij het lezen van het NRC-artikel Te rustig in de klas, te onrustig op de gang van 22 december. Wat blijkt: ik ben niet de enige docent die de afgelopen maanden heeft getwijfeld over het docentschap.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie klassenmanagement// 19 oktober 2021


Wat maakt een lastige klas zo zwaar?


‘Een lastige klas bestaat niet’, doceerde een onderwijsadviseur mij eens. De aanvulling dat het gedrag van de individuele leerling slechts een uiting is van een onvervulde behoefte waarbij aandacht de sleutel is, maakte de sfeer er niet beter op. Vertwijfeld vroeg ik mij af: ben ik enige bij wie lastige klassen nog bestaan?


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent// 19 september 2020


Wat is er leuk aan lesgeven 1?



Als het om lesgeven gaat, is hectiek het kernwoord. Nergens is zoveel verzamelde energie als in een klaslokaal met dertig leerlingen. Je kunt een klas vergelijken met kikkers in een kruiwagen. Het is de taak van de leraar om zijn of haar springende kikkertjes in de kruiwagen te houden, waarna het leren kan beginnen.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie onderwijskwaliteit// 30 maart 2022


Houd leerlingen scherp door eisen te stellen

(publicatie in NRC op 05-04-2022)


Het is ploegen in de modder dit jaar in het onderwijs. De VO-Raad stelt dat leerlingen tijd en ruimte nodig hebben om weer bij de les te komen. De oplossing bestaat volgens de raad uit het toelaten van gezakte leerlingen op een vervolgopleiding. Hagoort noemt deze oplossing creatief, wat verdacht veel lijkt op een eufemisme voor het loslaten van kwaliteitscriteria


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie werkdruk docent // 18 maart 2021


Timemanagement in het onderwijs


Lesgeven is topsport. Als docent moet je in een split-second reageren op het klassengebeuren, terwijl je ondertussen je verhaal houdt, leerlingen betrekt en werkvormen implementeert. Er gebeurt zo veel tegelijk dat het niet raar is dat het af en toe te veel wordt.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie krachtig leraarschap // 12 januari 2021


Laat de leraar gewoon lesgeven, aldus Bel Kaufman 


Ik heb lang gedacht dat met de opkomst van Magister en andere informatieplatforms de administratieve last van de docent is toegenomen, maar sinds ik Bel Kaufman heb gelezen weet ik dat niet meer zo zeker. Bel Kaufman was een schrijvende docente, die in 1964 de hilarische onderwijsroman De Aftrap Op schreef. Het boek schetst een opvallend vertrouwd beeld, want ook in de jaren zestig waren de klassen te vol, de leraar vermoeid en de vergaderingen te lang

Lees verder

naar artikelen over onderwijskwaliteit

naar artikelen over klassenmanagement

naar artikelen over motivatie docent

naar artikelen over werkdruk onderwijs

naar artikelen samenwerking onderwijs

naar artikelen over krachtig docentschap


superleraar onderwijsblog

categorie onderwijskwaliteit// 23 februari 2022


Bijles-industrie ondermijnt docent

(publicatie in Onderwijsblad mei 2022)


Weinig werkt zo sterk op mijn lerarengemoedsrust als de opmerking dat doe ik wel bij huiswerkbegeleiding. De daaropvolgende discussie heeft een vast patroon: de leerling meldt dat hij of zij een voldoende staat, zich in de klas toch niet kan concentreren en anders niets te doen heeft bij studiebegeleiding.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 16 februari 2021


Wat maakt lesgeven leuk?



Onderwijs is nooit saai, is een zin die vaak terugkomt in mijn interviews over de drijfveren van docenten. Ondanks de veelzijdigheid van de docentenpopulatie, zijn er veel overeenkomsten in de beweegreden om het onderwijs in te gaan.


Lees verder

superleraar onderwijsblog

categorie motivatie docent // 13 november 2020


Waarom ben je leraar geworden?


Zelfs Rita worstelt weleens met de vraag waarom ze leraar is geworden, ontdekte ik in het vijfde seizoen van de gelijknamige Deense Netflixserie. Rita is zo’n lerares waar iedereen les van zou willen krijgen. Ze is onconventioneel, rechtvaardig en vecht voor haar leerlingen, maar in seizoen vijf weet ze het even niet meer.


Lees verder