werkdruk docent: overspannen in het onderwijs

Werkdruk onderwijs:

overspannen docent

superleraar: verlichten werkdruk onderwijs

door Superleraar// categorie werkdruk onderwijs // 29 september 2020

Docenten kampen met bovengemiddeld veel burn-outklachten blijkt uit onderzoek. Dat is niet best. Een burn-out is een heftige gebeurtenis en botst met het beeld van de ontspannen leraar die zijn dagen tussen vrolijk dartelende kindertjes door brengt in een klaslokaal vol knutselwerkjes aan de muur. Hoe mooi het onderwijs ook is, de realiteit blijkt weerbarstig: lesgeven kan slopend zijn.

 

Overspannen docent: van vermoeid naar opgebrand 

De meest belangrijke vraag op dit gebied is hoe je een burn-out in het onderwijs kunt voorkomen. Een eenduidig antwoord is er helaas niet, maar inzicht in de fases van overspannenheid en steun van collega’s kan helpen.

Wat niet werkt is eindeloos klagen over de jeugd van tegenwoordig. De puber blijft gewoon zichzelf, wat je ook doet. Hoe charmant leerlingen ook kunnen zijn, ze staan niet bekend om hun geduld en zelfsturend vermogen als het even wat minder loopt.

De eerste tekenen van overspannenheid kunnen vermoeidheid voor de klas zijn. Het lesgeven kost je veel energie en kleine dingen leveren veel frustratie op. Dit is het moment om te gaan kijken naar je drijfveren. Waarom ben je voor de klas gaan staan? en wat wil je bereiken? zijn belangrijke vragen. Hou in deze fase je lessen zo simpel mogelijk. Kijk waar je als leraar goed in bent en voer dat uit. 

Collega’s kunnen een grote rol spelen in het voorkomen van een burn-out. In de praktijk blijkt lesgeven echter een eenzaam beroep. Hoe begrijpelijk is het om na een onstuimige les te denken dat alle andere leraren de klas wel in de hand hebben. Vooral als je een collega hebt die luidkeels door de gangen tettert hoe héérlijk levendig de klas is waar jij net verpletterd door bent. Toch zit de oplossing in het delen van je probleem. De kans is groot dat als jij een probleem hebt, met een klas anderen dat ook hebben. Daarnaast zou het zo maar kunnen dat die ene knorrepot, helemaal geen geboren mopperaar blijkt te zijn, maar doodvermoeid door ploetert.

 

Overspannen docent: terug naar de kern van het lesgeven

Helaas is de stap van de overspannen docent naar de burn-out niet altijd te voorkomen. Kenmerk van een burn-out is dat het nooit goed uit komt en meer iets is dat anderen overkomt. Als het zover is, is de opgebrande docent weerloos: iedereen kent wel iemand die iemand kent die ook zoiets heeft gehad, waarna het slachtoffer een stortvloed aan goedbedoelde adviezen, over laten we zeggen, mindfullness, voetreflexologie of rustgevende thee over zich heen krijgt.  

Na wat rondstruinen over het internet komt het volgende beeld naar voren: de burn-out is iets voor perfectionistische meisjes met een voorliefde voor avocado, die te ijverig voldoen aan de verwachtingen van hun Facebookvriendinnen. Met een burn-out moet je gewoon lekker tijd voor zichzelf nemen, vaker neezeggen en minder selfies maken.

Met Superleraar verzet ik mij tegen dit simplistische beeld. Een burn-out is een werk gerelateerde, diepgaande gebeurtenis, die iemand sterk op zichzelf terugwerpt. Een overspannen leraar is vaak de verbinding met zijn drijfveren verloren. Daarom biedt Superleraar trainingen die zich richten op het overtuigingsniveau van de deelnemer. De vraag wat voor jou de kern van het lesgeven is, staat in alle activiteiten centraal.

In mijn aanbod gaan leraren op zoek naar de verbinding met hun drijfveren en richten ze zich op de energiegevende kanten van het lesgeven. Uit de praktijk blijkt dat het delen hiervan de verbondenheid en het begrip tussen docenten verbetert.


Zie hier de training timemanagement in het onderwijs van Superleraar

Zie hier de workshop Superkracht in de Klas

 

 

meer lezen over de hoge werkdruk in het onderwijs? klik hier