onderwijs als wasstraat

Onderwijs als wasstraat voor maatschappelijke problemen

superleraar: verlichten werkdruk onderwijs

door Superleraar// categorie werkdruk onderwijs // 23 september 2020

Onderwijs is van iedereen en net als bij voetbal weet iedereen het beter. Dit bondscoacheffect is herkenbaar aan de formulering ze moeten gewoon en heeft de volgende kenmerken: iedereen heeft een mening over lesgeven, iedereen geeft die mening over lesgeven en iedereen negeert daarbij diegenen die lesgeven.

Kort door de bocht vinden de assistent bondscoaches dat het onderwijs digitaler, flexibeler en persoonlijker moet, net als bij de zorg, rechtspraak en belastingdienst. Echt moeilijk kan het niet zijn, met een beetje veranderkunde, is het onderwijs zo de nationale probleemoplosser die het moet zijn.

Wat een compliment! Ons onderwijs is zo goed dat het de functie van wasstraat voor maatschappelijke problemen heeft gekregen.


Onderwijs als probleemoplosser

Het is simpel: er is een probleem, je laat het onderwijs er iets mee doen en daarna komt alles goed. In de media is de afgelopen jaren her en der het een en ander voorgesteld om op te frissen en aan te pakken, zoals de strijd tegen overgewicht, de afgenomen motorische vaardigheden van de jeugd, het gevaar van loverboys, druggebruik, wapenbezit, het gebruik van plastic flesjes, de volhardende homodiscriminatie met een moeilijke afkorting, de bijensterfte, de risico’s van energiedrankjes, het dalend aantal zwemmedailles op de Olympische Spelen, de gevaren van sociale media, de voordelen van een goed ontbijt, schermgebruik en de gevaren voor je ogen, dat porno niet normaal is, slaaptekort, ontlezing en natuurlijk racisme. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat de leerlingen een diploma halen.

 

De Staat van het Onderwijs

Voordat de scholen ijverig aan de slag gaan met dit maatschappelijke to-do-lijstje, is het handig om eerst te kijken naar de staat van ons onderwijs. Gelukkig is de Inspectie van het Onderwijs in 2020 net als voorgaande jaren tevreden over het onderwijsstelsel.

Wel zijn er zorgen over de afnemende leesvaardigheid van leerlingen, de toenemende kansenongelijkheid, de toename van het aantal zwakke scholen, het toenemend lerarentekort, het tekort aan schoolleiders, de opkomst van het schaduwonderwijs, schooluitval en het beperkte zicht op het stelsel van de

overheid.

Dit heb ik een paar keer moeten lezen, maar toen begreep ik het: je leert op school van alles behalve lezen en als je voor een dubbeltje geboren bent dan blijft dat zo, omdat je de bijles die goed moet maken wat je onbevoegde leraar niet is gelukt, niet kunt betalen of omdat je al van school bent.

 

Erkenning voor de leraar

Hier kan geen wasstraat tegen op. Het lijkt er op dat terwijl het onderwijs druk in de weer is met het redden van de maatschappij, in werkelijkheid de maatschappij het onderwijs moet gaan redden. Het onderwijs heeft versterking nodig. Laten we beginnen met een herwaardering van het beroep leraar. Laten we de leraar erkenning geven voor zijn of haar werk, waarvoor ik graag verwijs naar een citaat uit de rede Man in de Arena van Theodor Rooseveld:

Het is niet de criticus die telt, niet degene die ons er op wijst waarom de sterke man struikelt. De eer komt toe aan de man die in de arena staat, die fouten maakt en keer op keer tekort schiet, omdat dat nu eenmaal onvermijdelijk is.


naar het aanbod: timemanagement in het onderwijs

meer lezen over de dalende positie van de leraar? klik hier