categorie werkdruk onderwijs // 23 september 2020
Onderwijs is van iedereen en net als bij voetbal weet iedereen het beter. Dit bondscoacheffect is herkenbaar aan de formulering ze moeten gewoon en heeft de volgende kenmerken: iedereen heeft een mening over lesgeven, iedereen geeft die mening over lesgeven en iedereen negeert daarbij diegenen die lesgeven.
categorie werkdruk onderwijs// 29 september 2020
Docenten kampen met bovengemiddeld veel burn-outklachten blijkt uit onderzoek. Dat is niet best. Een burn-out is een heftige gebeurtenis en botst met het beeld van de ontspannen leraar die zijn dagen tussen vrolijk dartelende kindertjes door brengt in een klaslokaal vol knutselwerkjes aan de muur. Hoe mooi het onderwijs ook is, de realiteit blijkt weerbarstig: lesgeven kan slopend zijn.
categorie werkdruk onderwijs // 8 oktober 2020
Lesgeven is een zwaar vak. Uit onderzoek ‘Werkdruk in het Onderwijs’ van TNO blijkt dat de werkdruk in het onderwijs hoger is dan het Nederlands gemiddelde. Werken in het onderwijs wordt vaker dan in andere sectoren als emotioneel zwaar ervaren en burn-outklachten komen bovengemiddeld vaak voor en stijgen.
categorie werkdruk onderwijs // 18 maart 2021
Lesgeven is topsport. Als docent moet je in een split-second reageren op het klassengebeuren, terwijl je ondertussen je verhaal houdt, leerlingen betrekt en werkvormen implementeert. Er gebeurt zo veel tegelijk dat het niet raar is dat het af en toe te veel wordt.
naar artikelen over onderwijskwaliteit
naar artikelen over klassenmanagement
naar artikelen over motivatie docent
naar artikelen samenwerking onderwijs
naar artikelen over krachtig docentschap
Copyright 2022 C. de Jong© Alle rechten voorbehouden