over onderwijskwaliteit

Onderwijsblog

artikelen over onderwijskwaliteit

onderwijskwaliteit superleraar

categorie onderwijskwaliteit// 30 september 2020


Als excellent onderwijs op drijfzand staat


Excellent onderwijs is hit. Op zichzelf is het natuurlijk mooi om jonge mensen te laten excelleren, maar het is de vraag of de overdaad aan excellentie in ons onderwijs niet het werkelijke probleem verbloemt: de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs daalt. 



Lees verder

onderwijskwlaiteit superleraar
onderwijskwlaiteit superleraar

categorie onderwijskwaliteit// 2 oktober 2020


Onderwijsvernieuwing als doel op zich


Mocht je iemand zijn die met droge ogen het begrip 21ste -eeuwse vaardigheden gebruikt, dan zou dit stukje je zwaar kunnen vallen. Begrijp me niet verkeerd: ondanks mijn magere twintigste -eeuwse afkomst ben ik vóór communiceren, samenwerken, problemen oplossen, kritisch denken, creativiteit, informatieverwerking en mediawijsheid. 



Lees verder

onderwijskwlaiteit superleraar
onderwijskwaliteit superleraar

categorie onderwijskwaliteit// 2 oktober 2020


Over de opkomst van het beoordelingsformulier


Ik heb met veel bijzondere beoordelingsformulieren mogen werken in het onderwijs. De eerste was ook meteen de meest uitgebreide: de beroemde rubics van de lerarenopleiding, die mijn stagebegeleider met gefronste wenkbrauwen voorzag van kruisjes op de gewenste plek, afgewisseld met de opmerking niet van toepassing.



Lees verder

onderwijskwaliteit superleraar

categorie onderwijskwaliteit// 30 september 2020

Lesdag van kauwgom



‘Dat doe ik wel bij huiswerkbegeleiding’ hoor ik regelmatig op mijn aansporing om de lestijd te gebruiken voor het maken van de lesstof. De daaropvolgende discussie heeft een vast patroon: de leerling meldt dat hij of zij een voldoende staat, zich in de klas toch niet kan concentreren en dat de studiebegeleiding veel te duur is om niets doen.



Lees verder

categorie onderwijskwaliteit// 1 oktober 2020


Schaduwonderwijs en kansenongelijkheid


Toen schaduwonderwijs nog ondersteunend onderwijs heette, had het iets onschuldigs. Zelf heb ik goede herinneringen aan de wiskundebijles van een zachtmoedige ingenieur met een krulsnor. Wat in de voorgaande jaren niet was gelukt, lukte in die paar uurtjes voor mijn eindexamen wel: stapsgewijs en zonder bijgedachten een onbegrijpelijke formule invullen.



Lees verder

categorie onderwijskwaliteit// 21 oktober 2020


functioneren zonder formulier


Hoewel ik graag over mijn werk praat, hou ik mijn functioneringsgesprekken graag kort. Dit geldt over het algemeen ook voor mijn leidinggevenden, die tussen het runnen van een school door, wat tijd hebben vrijgemaakt om de monitoring van mijn individuele groeipad vast te leggen



Lees verder

onderwijskwlaiteit superleraar

categorie onderwijskwaliteit// 21 oktober 2020


Herstelrecht in het onderwijs 


Menig docent zal het onbevredigende gevoel herkennen van een schoolruzie die op conrectorniveau wordt afgewikkeld, terwijl alle ins-en-outs nog lang door de gangen gonzen. De kwestie verdwijnt, maar niet in de beleving van de leerlingen. Het gevaar van deze werkwijze is dat het conflict en de gevolgen daarvan onzichtbaar lijken, maar op de achtergrond door etteren.


Lees verder