werkplezier docent: wat maakt lesgeven leuk 2

Werkplezier docent:

wat maakt lesgeven leuk 2? 


superleraar: verhogen werkplezier docent

door Superleraar// categorie motivatie docent//16 februari 2021

Onderwijs is nooit saai, is een zin die vaak terugkomt in mijn interviews over de drijfveren van docenten. Ondanks de veelzijdigheid van de docentenpopulatie, zijn er veel overeenkomsten in de beweegreden om het onderwijs in te gaan. Hieronder volgt een opsomming van de meest opvallende voordelen van het onderwijs volgens leraren:

 

  • Je hoeft niet op een kantoor te zitten
  • Je kunt jezelf zijn voor de klas
  • Je bent echt met je vak bezig
  • Je kunt iets voor anderen betekenen

 

De kantoorallergie van de leraar

De kantoorallergie blijkt een grote - nauwelijks uitgesproken - gemeenschappelijke deler onder docenten. Toen ik zelf nog op een kantoor rond hobbelde, dacht ik dat ik enige was die de werkdagen wat lang vond duren, maar inmiddels weet ik dat veel leraren het kantoorleven niets

vinden.

De één kan niet tegen het stilzitten, de ander niet tegen het gedoe met documenten en een ander voelt zich ongemakkelijk in een mantelpakje.

En dan heb ik het nog niet eens over de kantoortijden.

Ik heb docenten gesproken die al een half kantoorleven achter zich hadden, maar de meesten merkten na een stage op een instituut, bedrijf of laboratorium al dat het niets voor hen was. Of zoals een docent het omschreef: Wie hou ik nu voor de gek? Ik moet gewoon tussen die jongeren staan.

 

Werkplezier docent: de klas als eigen toko

Veel docenten benadrukken dat ze zichzelf kunnen zijn voor de klas. Leerlingen voelen het als je een rol speelt en ze zijn opvallend tolerant voor de eigenaardigheden van een leraar zolang deze authentiek is.

Het onderwijs staat er niet om bekend, maar het mooie is dat je je eigen baan kunt creëren. In de klas ben je eigen baas en dat eigen tokogevoel is voor veel docenten van groot belang.  In het onderwijs heb je veel vrijheid om jezelf te ontwikkelen en binnen de relatief gelijkwaardige hiërarchie van het lerarencorps is er altijd wel een taak te vinden die bij je past.

 

Als leraar ben je echt met je vak bezig 

Opvallend genoeg blijkt het onderwijs de plek bij uitstek om echt inhoudelijk met je vak bezig te zijn. Vooral docenten die veel werkervaring buiten het onderwijs hebben, geven aan deze nadruk op de inhoud te waarderen. In de klas hoor je weinig over prioritering, fasering, financiering en afstemming en dat is iets dat veel docenten bevalt. Ook zijn er weinig banen waarin je vakantiefoto’s kunt laten zien en daarbij nuttig bezig kunt zijn.

 

Werkplezier docent en het groeiproces van de leerling

Het wezenlijke element van lesgeven blijft echter de omgang met jongeren. Als leraar kun je echt verschil maken. Nergens kun je zo direct getuige zijn van een groeiproces als in het onderwijs. Zoals een leraar het omschreef: Als leraar zie je mensen ontwikkelen. Het is heel leuk om te zien hoe iemand van de brugklas tot de zesde dezelfde en toch een totaal ander persoon is.

Leerlingen zijn net mensen en veel docenten stellen dat het werken met een diverse groep mensen verrijkend is. Een klas is als een spiegel, waarbij je gelijk terugkrijgt hoe je bent.

 

 


Zie hier mijn artikel wat maakt lesgeven leuk deel 1

naar artikelen over werkdruk docent

naar artikelen over krachtig leraarschap


bekijk hier het nascholingsaanbod van Superleraar