werkplezier docent: wat maakt lesgeven leuk 1

Werkplezier docent:

wat maakt lesgeven leuk 1?


superleraar: verhogen werkplezier doce

door Superleraar// categorie motivatie docent//23 september 2020

Als het om lesgeven gaat, is hectiek het kernwoord. Nergens is zoveel verzamelde energie als in een klaslokaal met dertig leerlingen.

Werken met pubers is het ene moment dynamisch en enerverend en het andere helemaal niet, die abrupte wisseling blijft uniek.

Je kunt een klas vergelijken met kikkers in een kruiwagen. Het is de taak van de leraar om zijn of haar springende kikkertjes in de kruiwagen te houden, waarna het leren kan beginnen. De dynamisch werkomgeving die het onderwijs biedt, is volledig te danken aan de unieke eigenschappen van pubers.


Sponsjes

Ten eerste zijn leerlingen net sponsjes. Hoewel pubers niet bekend staan om hun enorme aandachtspanne, kan juist bij hen informatie enorme indruk maken. Zo slaat het inzicht dat de Big Mac een gruwelijke waterslurper is, steevast in als een bom. Het feit dat de mensheid wel naar de maan kan, maar niet naar de aardkern, leidt tot zichtbare mijmeringen en de ook mogelijkheid van sperziebonen op Mars doet iets met een puber. De rotondes van Lelystad spreken minder tot de verbeelding, maar het verschil tussen de Noord- en de Zuidpool krijgt bovengemiddeld veel aandacht, vooral omdat het dan over pinguïns gaat.

Lesgeven kan vertederend zijn. Brugklassers kunnen bibberend fluisteren dat ze eerst vraag drie hebben gemaakt en daarna vraag twee. En soms heb je een kind dat hakkelend bekent dat de schoolboeken nog in papa’s huis liggen, waarna een weekschema wordt opgedreund dat op de dinsdag al niet meer te volgen is.

Ook maatschappelijk hebben pubers hun bijdrage paraat. Maar kunnen ze dan niet gewoon stoppen met vervuilen? is een veel voorkomende vraag bij aardrijkskunde. Net als: waarom zegt de politie niet dat dat niet mag? bij de ontbossing van de Amazone.

Ook de oplossingen voor internationale conflicten zijn simpel: de vechters moeten stoppen en als ze dat niet doen, bouw je gewoon een muur. Zo zou die berg in Israël op maandag voor de Joden open kunnen en op dinsdag voor de Palestijnen, aldus klas 2C.

Leerlingen zijn op hun manier heel welwillend, alleen hebben ze andere doelen dan volwassenen. Dolenthousiast kunnen ze uitroepen dat ze vandaag wel hun huiswerk hebben gemaakt en tijdens een onstuimige les is er altijd een kind dat onverstoorbaar door werkt.

Leerlingen blijven je verbazen, zoals die keer dat een jongetje de toets over natuurrampen verprutste, maar op de achterkant van het blaadje een prachtige 3D-tekening van vulkanen produceerde.

Maar als ik eerlijk ben, vind ik de opmerkzaamheid van leerlingen het mooist. Er is altijd een kind dat ziet dat je naar de kapper bent geweest, terwijl mijn gezin dat is ontgaan. Leerlingen weten welke sokken je favoriet zijn en ze onthouden je lievelingskleur, als je dat zelf niet meer weet. Ze willen oprecht weten op wie je verliefd bent en voor welke voetbalclub.

Een groepje meisjes wist mij meerdere keren gerust te stellen dat het helemaal niet erg was dat ik nog wijde broeken droeg. En bij een zwangerschap volgt de gemoedelijke vraag of de baby gewenst is. 

Na een aantal jaar voor de klas ben ik in het bezit van een vrolijke collectie portrettekeningen, waar ik opvallend vaak met wapperende armen voor een landkaart sta. Blijkbaar ben ik soms wat overenthousiast, maar het is toch fijn dat die leerlingen mij zo mijn gang laten gaan.

De provocatieve leraar Jan Ruigrok vat het als volgt samen: heb het goed met elkaar in de klas in het hier en nu. En zo werkt het precies. 


naar artikelen over motivatie docent 

naar artikelen over werkdruk docent

naar artikelen over krachtig leraarschap


bekijk hier het nascholingsaanbod van Superleraar