drijfveren onderwijs

Drijfveren onderwijs:

Waarom ben je leraar geworden?


superleraar: verhogen werkplezier docent

door Superleraar// categorie motivatie docent//13 november 2020

(bewerkt 27 okt 2021)

Zelfs Rita worstelt weleens met de vraag waarom ze leraar is geworden, ontdekte ik in het vijfde seizoen van de gelijknamige Deense Netflixserie. Rita is zo’n lerares waar iedereen les van zou willen krijgen. Ze is onconventioneel, rechtvaardig en vecht voor haar leerlingen, maar in seizoen vijf weet ze het even niet meer. Mijn excuus voor het verklappen van het plot, maar na een paar afleveringen ploeteren hervindt Rita zich als superleraar, door terug te gaan naar haar drijfveren. Wat maakt het opfrissen van je drijfveren als docent zo heilzaam?


Drijfveren om voor het onderwijs te kiezen

Ergens zijn we allemaal kleine Rita’s, dacht ik toen ik de resultaten van het onderwijsdrijfverenonderzoek Wie zijn de leraren van morgen van het PBT zag. Rita is leraar geworden om kinderen te beschermen tegen hun idiote ouders. Als kijker valt op hoe bevlogen ze leerlingen stimuleert om hun eigen weg te gaan.

Dit sluit aan bij de realiteit: uit het drijfverenonderzoek blijkt dat leraren het liefst leerlingen helpen het beste uit zichzelf te halen. Daarna komen het contact met kinderen en de voldoening die het onderwijzen aan kinderen geeft. De relatie met de leerling is voor veel leraren de belangrijkste drijfveer. Anderen zijn het onderwijs ingegaan met de wens om kennis over te dragen en een kleiner deel van de leraren heeft een zuiver vakinhoudelijke drive.

 

Waarom kiezen docenten voor het onderwijs?

Dat de klik met leerlingen voor veel docenten belangrijk is, komt sterk naar voren in mijn interviews over de drijfveren van docenten. De twee docenten hieronder zeggen het als volgt:


We hadden het laatst op school over de vraag waarom je leraar bent geworden en grappig genoeg kon ik daar niet zo goed woorden aan geven. Een collega noemde het een roeping. Dat klinkt wat dramatisch, maar het is wel zo. Ik roep van kleins af aan al: ik wil later juf worden. Mijn vader was leraar en ik heb ook veel leraren in de familie.Ik heb mijzelf nooit op een kantoor zien werken. Leraar zijn is gewoon heel afwisselend en dat zorgt ervoor dat ik dit al tien jaar met veel plezier doe.’

 

De band met leerlingen is voor mij het allerbelangrijkste. Als leraar kun je leerlingen echt iets bijbrengen. Ik probeer de kinderen in mijn lessen stukje bij beetje bij de les te betrekken, vooral de zwakkere leerlingen. Het mooist is het als de lichtjes aan gaan, zoals ik het noem. Soms zie je aan hun gezicht dat ze het ineens snappen en dat is fantastisch. Ik wil kinderen het positieve mee geven en dat zit in kleine dingen. Alleen al de manier hoe je een klas binnenstapt, kan een verschil maken en dat wil ik ze leren.’

 

Het opfrissen van de drijfveren van de docent

De vraag wat je als docent wil bereiken is belangrijk. Een gesprek over je drijfveren om het onderwijs in te gaan kan verhelderend en verbindend werken, maar in de dagelijkse lespraktijk is het lastig om hier aandacht aan te besteden. Het aanbod van Superleraar biedt ruimte voor het (her)ijken van de drijfveren van docent en de wijze hoe je hier mee om gaat in je lessen. De vraag waarom je het onderwijs bent gegaan staat zowel in de individuele als de groepssessies centraal.

 

 


Lees hier mijn artikel Wat is er zo leuk aan lesgeven?

naar artikelen over werkdruk docent

naar artikelen over krachtig leraarschap


Wil jij je meer richten op de kern van jouw docentschap?

Ga naar Superleraar trainingen voor docenten