wanneer ben je een goede leraar

Wat maakt je een goede leraar?

superleraar: lesgeven met persoonlijkheid

door Superleraar// categorie krachtig leraarschap // 8 oktober 2020

Superleraar daagt de leraar uit om zijn of haar eigenheid te cultiveren en etaleren in de les. Uit mijn zoektocht naar wie een Superleraar is, blijkt dat we dol zijn op vreemde snuiters, zolang ze weten te boeien. Bij lesgeven draait het om je persoonlijkheid en het mooie is dat iedereen dat heeft. Het motto van Superleraar is dat in elke leraar een Superleraar schuilt. Iedere leraar heeft een uniek set van eigenschappen en het is de kunst deze in te zetten.

 

Wanneer ben je een goede leraar?

De vraag die hierbij op komt is: wat maakt iemand een goede leraar? De meeste leerlingen zullen deze vraag makkelijk kunnen beantwoorden, maar de beleidsmakers maken er indrukwekkende espistels van. De meeste onderwijscompetentieprofielen zijn, opgedeeld uitbreide, maar onherkenbare rubrics. Ook het aantal rollen van de leraar blijft maar toenemen. 


Een goede leraar en de psychologische basisbehoeften 

Laat ik dan mijn eigen werkdefinitie van een Superleraar maar gebruiken: een Superleraar is iemand die zijn eigenheid optimaal inzet, met als voorwaarde dat zijn of haar psychologische basisbehoefte zijn vervuld. Ik ben namelijk groot fan van de psychologische basisbehoeften competentie, verbondenheid en autonomie en laat geen kans voorbij gaan om het hier over te hebben.

Veel docenten kennen de psychologische basisbehoeften, omdat het de basis is van het motiveren van leerlingen. Een gemotiveerde leerling kan het, mag het en hoort er bij.

Bij leraren wordt de theorie nog weinig toegepast en dat is jammer. Een leraar floreert als hij het gevoel heef zijn werk aan te kunnen, er bij te horen en ruimte te krijgen voor eigen inbreng, zie hier competentie, verbondenheid en autonomie.

Met de koppeling van eigenheid aan de psychologische basisbehoeften ga ik eigenheid in ongebreidelde vorm tegen. Iedereen is uniek, maar soms wordt het wel heel uniek. Mijn oude biologieleraar had een onstuitbare passie voor de plantenkunde, maar zijn extreme nadruk op details zorgde dat zijn kernkwaliteit volledigheid tegen hem werkte. Tijdens ellenlange dicteersessies maakte hij geen enkel contact met ons en dan werkt het niet. Hij was wel eigen, maar niet verbonden.

Een superleraar is authentiek en weet de lesstof boeiend te brengen. Daarvoor is contact met de leerling essentieel. Een Superleraar ziet de leerling, is verbonden met de school en weet het onderwijs zelf vorm te geven.


meer lezen over de persoonlijkheid van de leraar? klik hier

naar artikelen over motivatie docent

naar artikelen over krachtig leraarschap



bekijk hier het nascholingsaanbod van Superleraar