over krachtig leraarschap

Onderwijsblog

artikelen over krachtig leraarschap

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap// 23 september 2020


Krachtig leraarschap en eigenheid


De kans is groot dat jouw Superleraar lijkt op die van mij. Dat blijkt tenminste als ik naar iemands favoriete leraar vraag. Eensgezind loven we aparte types die onvermoeibaar en bezield over hun vak kunnen vertellen. We zijn opvallend tolerant voor warrigheid, frikkerigheid en slechte kledingsmaak.


Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap // 12 januari 2021


De relevantie van Bel Kaufman


Ik heb lang gedacht dat met de opkomst van Magister en andere informatieplatforms de administratieve last van de docent is toegenomen, maar sinds ik Bel Kaufman heb gelezen weet ik dat niet meer zo zeker. Bel Kaufman was een schrijvende docente, die in 1964 de hilarische onderwijsroman De Aftrap Op schreef. Het boek schetst een opvallend vertrouwd beeld, want ook in de jaren zestig waren de klassen te vol, de leraar vermoeid en de vergaderingen te lang.


Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap // 8 maart 2021


Waarom ik geen differentieerkoningin ben


Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben dus zo’n leraar die niet begint te jubelen bij het woord differentiëren. Het ligt gevoelig: differentiëren is al jaren het antwoord op alles, maar toch gaat deze Heilige Graal van het onderwijs grotendeels aan mij voorbij.




Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap // 23 september 2020


De leraar als schlemiel


Goed onderwijs bestaat dankzij de leraar, niet ondanks de leraar. Mocht je bij deze opening nog niet spontaan in een applaus voor de leraar zijn uitgebarsten, dan gebeurt dat hopelijk bij de volgende zinnen van mijn Superleraarwebsite: het is de leraar die de lessen kleur geeft en het is de leraar die bepalend is voor wat de leerling bij blijft..


Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap // 16  februari 2021


De hoge verwachtingen van de zij-instromer


De verwachtingen van de zij-instromer in het onderwijs zijn hoog. Of preciezer gezegd: buiten het onderwijs verwacht men veel van de zij-instromer binnen het onderwijs. Ten eerste ziet de overheid de zij-instromer als een belangrijk antwoord op het toenemend lerarentekort. 


Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap // 21 juni 2021


Docentprofessionalisering: moet dat?


Docentprofessionalisering is een begrip dat je weinig hoort in de lerarenkamer. Het standaardbeeld van docentprofessionalisering bestaat uit verplichte sessies op je vrije middag vol onderwijskundige toolkits en mindmaps. 




Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap// 8 oktober 2020


Wanneer ben je een Superleraar?


Superleraar daagt de leraar uit om zijn of haar eigenheid te cultiveren en etaleren in de les. Uit mijn zoektocht naar wie een Superleraar is, blijkt dat we dol zijn op vreemde snuiters, zolang ze weten te boeien. Bij lesgeven draait het om je persoonlijkheid en het mooie is dat iedereen dat heeft.


Lees verder

superleraar: over leraarschap

categorie krachtig leraarschap // 20 november 2020


De kernkwaliteit van de leraar


Als je het hebt over de eigenheid van de docent, draait het om zijn of haar persoonlijke eigenschappen. Het begrip dat hiervoor wordt gebruikt is kernkwaliteit. Iedereen heeft een unieke set van eigenschappen en dat geheel is wat Superleraar eigenheid van de leraar noemt.


Lees verder