over klassenmanagement

Onderwijsblog

artikelen over klassenmanagement

klassenmanagement superleraar

categorie klassenmanagement// 23 september 2020

De startende docent


Toen ik met lesgeven begon, stond ik met beide benen op de grond, vond ik zelf. Hoewel ik geen officiële zij-instromer in het onderwijs was, had ik lang genoeg op een kantoor gezeten om te weten dat ik een dynamische werkomgeving zocht. En dynamisch is het onderwijs in iedergeval.



Lees verder

klassenmanagement superleraar

categorie klassenmanagement// bewerkt 1 maart 2021

Klassenmanagement en krachtig leraarschap


Tijdens de lerarenopleiding werd het ontwikkelen van een onderwijsvisie sterk gestimuleerd. De begrippen zelfsturing, regie en diffentiëren vielen goed en net als de meesten van mijn lichting sprak ik met dedain over leraren die zo nodig politieagentje moesten spelen



Lees verder

klassenmanagement superleraar

categorie klassenmanagement// 21 september 2020


Van broekzakstress naar Mobielhotel


Mijn strijd tegen het mobieltje in de klas verloopt elk schooljaar hetzelfde. Vol goede moed benoem ik in de eerste les mijn verwachting van een klas aardrijkskundig geïnspireerde kindertjes die zo ijverig werken dat ze hun telefoon bijkans vergeten


Lees verder

klassenmanagement superleraar

categorie klassenmanagement// 1 maart 2021

Klassenmanagement: contact met de leerling


Het klinkt zo simpel: om goed les te kunnen geven moet je orde kunnen houden. Toch is klassenmanagement geen onderwerp waar makkelijk over gesproken wordt in de lerarenkamer. Vooral in liberale kringen kleeft er aan orde houden een zweem van law and order wat een goede band met de leerling in de weg kan staan



Lees verder

klassenmanagement superleraar

categorie klassenmanagement// 6 mei 2021

Klassenmanagement: mag het wat stiller?


De eerste feedback die ik als beginnend docent kreeg was dat ik te beleefd was. Dat was nieuw voor mij. Hoe kun je te beleefd zijn? De relatie met de leerling is toch essentieel? Sinds wanneer is het scheppen van een veilig leerklimaat onbelangrijk?



Lees verder