categorie klassenmanagement// 23 september 2020
Toen ik met lesgeven begon, stond ik met beide benen op de grond, vond ik zelf. Hoewel ik geen officiële zij-instromer in het onderwijs was, had ik lang genoeg op een kantoor gezeten om te weten dat ik een dynamische werkomgeving zocht. En dynamisch is het onderwijs in iedergeval.
categorie klassenmanagement// bewerkt 1 maart 2021
Tijdens de lerarenopleiding werd het ontwikkelen van een onderwijsvisie sterk gestimuleerd. De begrippen zelfsturing, regie en diffentiëren vielen goed en net als de meesten van mijn lichting sprak ik met dedain over leraren die zo nodig politieagentje moesten spelen
categorie klassenmanagement// 21 september 2020
Mijn strijd tegen het mobieltje in de klas verloopt elk schooljaar hetzelfde. Vol goede moed benoem ik in de eerste les mijn verwachting van een klas aardrijkskundig geïnspireerde kindertjes die zo ijverig werken dat ze hun telefoon bijkans vergeten
categorie klassenmanagement// 1 maart 2021
Het klinkt zo simpel: om goed les te kunnen geven moet je orde kunnen houden. Toch is klassenmanagement geen onderwerp waar makkelijk over gesproken wordt in de lerarenkamer. Vooral in liberale kringen kleeft er aan orde houden een zweem van law and order wat een goede band met de leerling in de weg kan staan
categorie klassenmanagement// 6 mei 2021
De eerste feedback die ik als beginnend docent kreeg was dat ik te beleefd was. Dat was nieuw voor mij. Hoe kun je te beleefd zijn? De relatie met de leerling is toch essentieel? Sinds wanneer is het scheppen van een veilig leerklimaat onbelangrijk?
categorie klassenmanagement// 19 oktober 2021
‘Een lastige klas bestaat niet’, doceerde een onderwijsadviseur mij eens. De aanvulling dat het gedrag van de individuele leerling slechts een uiting is van een onvervulde behoefte waarbij aandacht de sleutel is, maakte de sfeer er niet beter op. Vertwijfeld vroeg ik mij af: ben ik enige bij wie lastige klassen nog bestaan?
naar artikelen over onderwijskwaliteit
naar artikelen over klassenmanagement
naar artikelen over motivatie docent
naar artikelen over werkdruk onderwijs
naar artikelen samenwerking onderwijs
naar artikelen over krachtig docentschap
Copyright 2022 C. de Jong© Alle rechten voorbehouden