Veel docenten zullen het herkennen: de standaard docentencursus is een verplichte sessie op je vrije middag vol onderwijskundige toolkits en mindmaps, die vooral handig zijn voor anderen. In de praktijk rommel je wat met gele briefjes op een flipover en met een beetje geluk ben je voor de file de deur uit.
Bij het gros van de docentprofessionalisering ontbreekt het aan inzicht in de dynamiek van de lespraktijk. Met Superleraar doe ik dat anders. De superleraarsessie is eindelijk eens een training waar je niets aan hebt! Deze workshop is gegarandeerd vrij van handvatten, tools en tastbare resultaten in SMART-format of een andere methode met een afkorting.
Deelnemers richten zich exclusief op de essentie van het lesgeven. Waarom sta je voor de klas? en hoe zijn jouw drijfveren zichtbaar in de les? en wat wil je bereiken? zijn de kernvragen die we met elkaar bespreken. De workshop verhoogt de eigenheid van jou als docent en draagt bij aan de herkenbaarheid van de lespraktijk.
De sessie bestaat uit een gesprek tussen leraren over hun drijfveren, motivatie en eigenheid voor de klas. Docenten richten zich op de charme en worsteling van hun vak en spreken uit wat ze met hun werk willen bereiken. Mijn ervaring is dat de herkenbaarheid meestal zo groot is, dat dat op zichzelf al louterend werkt.
De sessie is voor maximaal 8 docenten, duurt 1,5 uur en vindt veelal op school plaats
Interesse? Neem hier contact op.